miercuri, 9 ianuarie 2013

Scrisoare deschisa catre Mega Image


La 40 de ani, am observat ca primul ciclu al vietii mele profesionale, in bucataria gastronomica mi-a adus multa satisfactie. Efortul sustinut, perseverarea si concentrarea exclusiva pe perfectiunea farfuriei, mi-au calauzit pasii in lumea culinara si mi-au adus multe bucurii. 

Cea de-a doua calatorie profesionala, este o evolutie in viata mea de cuisinier, un voiaj in regatul constiintei. Timp de trei ani mi-am concentrat efortul creator pe un nou proiect, nascut la inceputul acestei perioade, in Contesti. Stiinta si pasiunea de a oferi oaspetilor experiente culinare, cu produse exclusiv romanesti, este bazata pe o cercetare desfasurata de-a lungul acestor ani de zile, in diferite locuri ale tarii. Am calatorit aproximativ 3000 de kilometri prin Romania, descoprind tarani, fermieri, ciobani, cunoscand trufele romanesti, ciupercile si caviarul, fiind astfel capabil de a imi crea propriul microconcept, ferma cu animale domestice, legume si pomi fructiferi, pe care am dezvoltat-o in apropierea raului Dambovita. Acolo am descoperit o a doua glie, la 40 de kilometri de Bucuresti. A doua radacina, intr-o campie foarte fertila, cu o vedere frumoasa catre Carpati.

Pentru a ajunge la raspunsurile pe care le caut, am hotarat sa imi pun intrebari concrete, bazandu-mi cercetarea pe aceasta interogatie:

 Ce avem noi astazi in farfurie?

 Ce mostenire vom lasa copiilor?

 Poate exista o gastronomie romaneasca autentica?

Un pamant binecuvantat de Dumnezeu, cu soare ideal, aer curat, apa cristalina, sol fertil. Acestea toate, puse in valoare de tehnici traditionale, sunt propice pentru o viata naturala, armonioasa, dar si pentru a crea Denumiri de Origine Controlata (DOC), prin care se poate obtine recunoasterea si promovarea produselor romanesti in exterior. Acest gen de munca, declanseaza cunoasterea unui univers mai rafinat si permite evolutia artei culinare, sub toate formele: conservarea alimentelor, cercetarea dietetica, etc. Acestea sunt prioritatile pe care mi le-am propus pentru acest concept 100% romanesc.

Pentru a intelege mai bine notiunea de 100% romanesc, pentru a o descifra si a cuprinde aceste aspecte, in intregul lor, am pregatit o serie de 12 fotografii, cate una pentru fiecare luna a anului, urmarind evolutia anotimpurilor. Am ezitat mult la hotararea denumirii reultatului acestei cercetari indelungate. Una dintre variante, a fost Patru Anotimpuri (Vivaldi), dar apoi, am ales 100% romanesc, din cauza specificului local puternic.

In intreaga lume, putem observa un trend incurajator in favoarea responsabilitatii pentru calitatea vietii si sanatatea publica, prin protejarea mediului in care traim. In alimentatie, aceasta preocupare inseamna indreptarea catre o dieta biologica si un stil de viata sustenabil. Diversitatea socio-culturala este vazuta ca o componenta a acestui mediu sustenabil.

Avand in vedere acestea, consider ca in mediul urban, in special, societatea civila, trebuie sa fie prezenta si activa, alaturi de garantii oficiali ai drepturilor si libertatilor cetatenilor, pentru a asigura un climat echitabil.
In acest sens, in calitate de specialist in domeniul restauratiei si alimentatiei, cu experienta de 30 de ani ca bucatar, in calitate de admirator al traditiilor, taranilor si naturii romanesti si nu in ultimul rand, in calitate de cetatean consumator, am facut o analiza a distributiei alimentare din capitala tarii si am abordat un caz concret, cel al lantului de supermarket-uri Mega Image, fiind cel mai mare retailer in domeniul alimentar.

Impreuna cu colaboratorii publicatiei Gusturi Naturale (www.gusturinaturale.blogspot.com), in am incercat sa obtinem o pozitie oficiala din partea Mega Image, dar ne-am lovit de replici ce mentionau confidentialitea unor informatii ce ar fi trebuit sa fie publice, de negarea responsabilitatii si chiar de intreruperea convorbirii telefonice, din motive necunoscute.
Din cauza faptului ca nu am primit un raspuns concludent din partea Mega Image la intrebarile adresate inca de pe data de 12 desembrie 2012, am decis sa supun dezbaterii publice, aceste probleme:

Transparenta trasabilitatii:
Pe ambalajele prduselor din marcile proprii, in special marca Gusturi Romanesti, nu este mentionat producatorul, tehnicile de cultivare/productie a produselor alimentare.
Lipsa marcarii corespunzatoare a produselor modificate genetic pe ambalaj/eticheta, pentru a fi identificate si a oferi consumatorului optiunea de a alege constient.
Ca chef, sunt obligat sa ofer transparenta trasabilitatii fiecarui ingredient. Este aceeasi regula pentru orcice unitate alimentara din Europa. De ce este altfel pentru Mega Image?

Concurenta neloiala:
Lantul de supermarket-uri are in aceasta perioada o extindere foarte mare, acaparand si spatii rezervate pana acum pietelor agroalimentare. Exemple concrete si rezonante in acest sens: Piata Floreasca, Piata Latina, Hala Traian.
Pozitionarea supermarket-urilor la chiar mai putin de 100 de metri unul de altul, elimina nu doar taranii de pe piata dar si micii comercianti.

Strategii neloiale de marketing:
Inducerea ideii de produse bio si naturale, prin caracterizari generale ale produselor, ca fiind produse ale micilor producatori si furnizori locali, din gradina bunicilor, cultivat cu ingrasaminte naturale, etc. si lipsa sustinerii acestor afirmatii cu arguente stiintifice sau informatii concrete.
Prin asocierea produselor distributiei de masa cu produsele taranilor si micilor producatori, se creaza un atentat la imaginea celor din urma care duce in cele din urma la disparitia acestor categorii de pe piata.
Avand in vedere densitatea excesiva a supermarket-urilor, care au, fiecare, propriile afisaje, rezulta o poluare vizuala si o promovare subliminala a supermarket-urilor.

Lipsa responsabilitatii fata de mediu:
Pentru construirea Mega Image Chitila si a parcarii aferente, s-a demolat un parc, s-au defrisat copaci, iar acum acel spatiu este marcat ca proprietate privata.

Lipsa responsabilitatii sociale:
La distanta de cca. 50 de metri de Scoala Centrala, in Mega Image Icoanei, se vinde tutun si aclool.
Niciun proiect de responsabilitate sociala nu a fost realizat de catre Mega Image SRL, pentru a contracara efectele sociale ale monopolului asupra pietei alimentare.

Pentru a remedia aceste probleme, solicit din partea Mega Image:

Sa dezvaluie producatorii si trasabilitatea produselor marcilor proprii;
Sa redea taranilor folosinta pietelor in incinta carora a construit supermarket-uri;
Sa inceteze folosirea abusiva a imaginii taranului roman si a produselor naturale si a altor aluzii la produse biologice romanesti;
Sa creeze un fond social pentru sustinerea activitatii agricole din jurul oraselor in care are monopol comercial, pentru compensarea pierderilor taranilor si micilor commercianti;
Sa utilizeze responsabil spatiul public, in scopuri de promovare;
Sa demonstreze grija pentru medium inconjurator prin refacerea spatiului verde inlaturat in scopul constructiei supermarket-urilor.

Voi sesiza aceste lipsuri si catre Asociatia Nationala pentru Protectia Consumatorului, iar in cazul in care nu vor fi indreptate aspectele de mai sus, voi apela la justitia romana si ulterior la institutiile europene competente, pana cand legile europene si romanesti vor fi respectate de taranul roman, micul comeciant si corporatii, in aceeasi masura.

3 comentarii:

  1. Draga David, sunt in mare parte de acord cu observatiile si comentariile tale, chiar am 'imprastiat' scrisoarea si pe FB.
    Am insa si o sugestie in legatura cu bunicutele din Foreasca. Ca sa si facem ceva, daca privim lucurile cu putin pozitivism si oleaca de proactivitate (sic!), plus un pic de efort benevol :) am putea sa le ajutam sa-si continue comertul cu produse lactate si nu numai. Cu ajutorul unui cont de FB si apoi 'word of mouth' se pot face minuni, dupa cum deja bine stii :). Si nu este singura modalitate pe care ar avea-o la dispozitie. Eu ma ofer sa ajut, sa aloc timp. Daca intre amicii tai mai gasesti 2-3 persoane dispuse sa aloce 2-3 ore pe saptamana, putem sa ne apucam de treaba imediat. Ce zici?

    RăspundețiȘtergere
  2. Draga Catalia, suntem incantati de oferta ta si iti multumim pentru ca esti printre cei care ne sprijina in aceasta campanie. Iata dovada ca nu numai activistii ecologisti militeaza pentru drepturle consumatorului si pentru o piata echitabila. Ca specialist in merchandising, cred ca esti exact omul de care aceste bunicute au nevoie! Nu le-am mai gasit pe cele la care se refera David Contant, dar sunt destui tarani si mici producatori care sigur sunt interesati.
    Gusturi Naturale promoveaza micii producatori locali si produsele naturale, pentru ca suntem cu adevarat ingrijorati de viitorul acestei categorii sociale, in lupta cu corporatiile.
    Te asteptam sa ne transmiti datele tale de contact pentru a putea pastra legatura si sa ne dai un like pe pagina de facebook (Gusturi Naturale) pentru a te tine la curent cu viitoarele activitati.
    Multumim!
    Pe curand,
    Mihai Soare

    RăspundețiȘtergere
  3. Am auzit (neconfirmat) ca taranul roman care vinde cartofi turcesti manjiti cu noroi in fata portii la sosea drept cartofi "acum" culesi din gradina lui, injecteaza pui din ograda proprie cu antibiotice mai abitir decat se face, reglementat de veterinar, intr-o ferma standard cu baterii sau pasune. O fi adevarat?..

    RăspundețiȘtergere