Anul
trecut, in urma unor cercetari de piata, si a unor observatii asupra
comportamentului distribuitorilor din alimentatie, am inceput, impreuna
cu echipa Gusturi Naturale, o cercetare asupra politicilor si comportamentului
marilor distribuitori.
Am
observat, in diverse demersuri, ca la sesizarea lipsurilor din comportamentul
marilor distribuitori fata de consumator si fata de societate in general,
responsabilitatea se disipeaza intre diverse entitati (distribuitori,
furnizori, producatori, autoritati locale si centrale). Semnalarea acestor
lipsuri la modul general, devine asfel filosofica si se pierde pe parcurs,
intre explicatiile tuturor acestor entitati.
De
aceea, am hotarat sa abordez, initial un caz cat mai concret, al celui mai mare
retailer alimentar din mediul urban, anume Mega Image SA, membru al Delhaze
Group (Belgia).
Am
inceput sa adresez acestei corporatii intrebari firesti, referitoare la
responsabilitatea sociala si transparenta trasabilitatii, semnaland situatii
concrete, la care ni s-a raspuns vag sau deloc, facandu-se referire la
confidentialitatea informatiilor, intr-o maniera defensiva, ba chiar am fost
acuzati ca am lucra pentru concurenta.
Nu
consideram cazul acestei corporatii a fi singular pe piata, dar asta nu exclude
responsabilitatea individuala a fiecaruia dintre agentii economici. Argumentul asa
fac toti nu isi are locul intr-o conversatie matura.
Am o
experienta de 30 de ani, intr-un domeniu in care nu se poate face abstractie de
la respectul pentru consumator sau de la reguli profesionale si va sigur ca nu
voi accepta raspunsuri care evita intrebarea.
Deja
am publicat un articol pe aceasta tema, al doilea va fi publicat in curand, iar
conferinta de presa promisa este in curs de organizare. Am inceput acest demers
ca jurnalist culinar si ca chef, interesat de alimentele naturale, dar
il voi continua si in calitate de cetatean consumator, eventual in justitia
romana si ulterior la institutiile europene. Astfel, invit toti membrii
societatii civile, indiferent de domeniul in care activeaza, pe orice cetatean
consumator interesat si constient, sa se alature acestei actiuni.
Puteti
citi mai jos cererea scrisa, inmanata directorului de comunicare, personal,
inca de vineri, 11 decembrie 2012, la care nu am primit vreun raspuns plauzibil
pana astazi. Am primit un e-mail de la directorul de marketing, care aprecia ca
scrisoarea are un ton ofensiv la adresa corporatiei. Recunosc,
ce-i drept, ca m-am inspirat din ironia mesajelor de marketing, si am am dat un
ton ironic intrebarilor, care, insa ele ating probleme sensibile.
Astept
reactiile si comentariile tuturor, pe blog si pe pagina de facebook cu acelasi
nume (Gusturi Naturale).
Buna
ziua!
Ma
numesc David Contant si sunt bucatar si jurnalist culinar pentru publicatiile
Restograf si Gusturi Naturale. De curand, am lansat un program culinar si o
campanie mediatica, prin care incurajez consumul 100% romanesc. De aceea,
doresc sa mediatizez toate pozitiiile publice ce manifesta interes pentru
produsele autentice si naturale din domeniul alimentar.
Apreciez
aspectul atragator, prin culori vii si compartimentari bine gandite ale
alimentelor, in magazinele Mega Image si pot spune ca aceasta este o schimbare
in bine din punct de vedere al imaginii megazinului alimentar in Romania.
Am fost atras, deasemenea, de atitudinea Mega Image de promovare a
alimentelor naturale si a micilor producatorilor romani, la care consimt si
pentru care militez. De aceea, planuiesc publicarea unui articol si convocarea
unei conferinte de presa pe aceasta tema. La scurt timp de la inceperea
investigatiei jurnalistice, au aparut cateva intrebari, la care v-as ruga sa ma
ajutati sa gasesc raspunsul:
Sunt
atras de prezentare, catre produsele Mega Image: vitamine, slow food, bio,
culoare si prospetime.
Dupa
ce ma conving imaginile, care sunt garantiile ca produsele corespund
promisiunilor din imagine?
Cum
pot afla in ce locatie sunt produse si cu ce tehnici?
Care
sunt datele de identificare ale producatorilor si furnizorilor asociati cu
marca Gusturi Naturale?
Promiteti
produse proaspete, "legume din gradina bunicului". Nu sunt oare
aceeasi categorie de produse ca in restul distributiei de masa, dar cu o
eticheta ecologica falsa?
Cum
reusiti sa livrati in fiecare zi tone de produse proaspete, intr-o distributie
de masa?
Cati
bunici are Mega image, incat pot furniza din gradina lor, legume pentru
aproximativ 200 de magazine?
Oare
fiecare magazin are bunicul propriu?
Care
sunt termenii si conditiile prin care producatorii si furnizorii locali mici si
mijlocii pot deveni parteneri Mega Image?
De
ce i se cere comision in avans unui funizor?
De
ce acestora nu li se returneaza mostrele, chiar daca acestea reprezinta sume
considerabile?
De
ce nu sunt macar sunati inapoi pentru a fi informati despre procesul de
selectie de catre departamentul de achizitii?
Piata
Floreasca se inchide pentru a putea fi extinsa reteaua Mega Image. De acolo cumparam lactate, de la niste
bunicute din nordul tarii, care veneau 700 de km pentru a castiga un venit. Acele bunicute vor deveni producatori
parteneri Gusturi Romanesti, pentru a putea cumpara in continuare aceeasi
caliatate, sau sunt doar cativa mari furnizori care beneficiaza de acest
statut?
O
parcare si un parc de la periferia Bucurestiului, la iesrea spre Chitila, au
fost desfiintate pentru a face loc unui magazin Mega Image, schimbare pentru
care s-a recurs inclusiv la defrisarea copacilor din parc. Din proprietate
publica, acel spatiu a devenit acum proprietate privata.
Cum
s-a intamplat asta?
Cum
se aliniaza extinderea permanenta a retelei Mega Image la normele europene
privind monopolul?
In
urma monopolului impus de Mega Image in domeinul retail alimentar, cati tarani,
mici producatori si mici comercianti, estimati ca ajung sub pragul saraciei in
anul urmator?
Sunt
magazine Mega Image chiar la 100 de metri distanta unul de celalalt, fiecare cu
afisajul comercial aferent. Care sunt masurile pe care urmeaza sa le adoptati,
pentu a va alinia la normele europene privind poluarea vizuala?
Care
sunt politicele dumneavoastra in ceea ce priveste trasabilitatea produselor
alimentare?
Din
punct de vedere al imaginii, considerati ca aceasta este o atitudine este una
pozitiva pentru sarbatorile de iarna?
Un
colaborator al publicatiei noastre, Gusturi Naturale, a incercat sa obtina
raspunsuri la aceste intrebari, de la reprezentantii Mega Image. Directorul de
Comunicare al Mega Image SRL, doamna Mihaela Blaj, ne-a informat ca, atat
datele de identificare ale producatorilor si distribuitorilor de alimente, cat
si originea sau tehnicile de productie, sunt confidenziale, comunicandu-ne
numai zonele geografice aproximative, de provenienta a alimentelor, care nu
sunt verificabile in niciun fel. Am mai aflat ca aceste detalii, pot fi puse la
disponitia clientilor individuali, dar nu si a presei. Aspect, pentru care nu
gasim o explicatie. Din pacate nu am aflat mai multe, convorbirea telefonica,
fiid intrerupta brusc, din motive necunoscute noua.
Am
incercat sa urmarim traseul informatiilor pe care le-ar putea obtine un
cetatean de rand, dar din magazin, ni s-au oferit datele de contact de la
seviciul clienti, mai precis, ale doamnei Alexandra Raneti. [Am aflat ulterior ca informatia nu era
corecta, doamna Alexandra Raneti, fiind subalterna doamnei Mihaela Blaj in
acelasi departament. Deci, un raspuns diferit ar fi insemnat un conflict de
interese major si indisciplina ierarhica]
Avand
in vedere ca am pregatit deja un material jurnalistic cu datele pe care le avem
la dispozitie si nu as dori sa il publicam fara a avea raspunsuri la
intrebarile de mai sus si fara a obtine un punct de vedere din partea
dumneavoastra, as aprecia, daca si dumneavoastra ati considera oportuna, o
intravedere in care sa discutam aceste subiecte.
Pentru
a fi mai explicit in argumentele deja expuse, va atasez fotogarafiile aferente
anchetei jurnalistice.
Va
multumesc anticipat si astept cat mai curand raspunsul dumneavoastra.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu